Äventyrarnas egna äventyr

21 februari, 2024 av Elisabeth Lundqvist

Våra äventyrare, åldrarna 12-15 (årskurs 6-8) håller just nu på med ett årsmärke, vilket är nytt för oss..! I detta har de själva fått vara med och bestämma vad som ska ingå som ”krav”. Kraven för årsmärket; att sova ute i tält eller vindskydd 1 natt varje månad där alla månader ska vara representerade; att man bara får vara på samma plats 2 gånger. Hittills har vi hunnit med både januari och februari, och resten av året har vi en grovplanering för. En annan del, och ett eget märke, är att varje övernattning gå minst 10 km. Sist gick vi nattvandring och var tillbaka strax efter 02! Nu när det varit snö så har vi sovit i ett gammalt militärtält med kamin, så även att sitta eldvakt har ingått. På dessa övernattningar så har vi även gjort lite andra extrautmaningar med märkestagning, bl a har vi gjort glass utomhus i snön samt haft en baconutmaning, där dygnets alla mål skall innehålla bacon, inkluderat en dryck(!). Lättare än vi trodde!

Våra stora scouter har varit scouter ett tag, sedan dom var spårare/upptäckare. Då känns det extra viktigt att de själva får vara med och planera sin tid hos oss för att utvecklas till unga, självständiga vuxna som förhoppningsvis vill fortsätta utvecklas med oss i scouterna. =)

Vi kommer lägga upp bilder och uppdateringar från dessa här inom kort, så håll ögonen öppna..!